דע את הדרך, וחכם


שביל אופניים לפניך
צילום: איליה ירמיצקי

דיסאינפורמציה היא לא מילה גסה בכל הנוגע לתחבורה בכלל, ולאופניים חשמליים בפרט. זאת עובדה שאפשר לחוש אותה בדרכים יום יום. נהגים יכולים להעיד על כך שיום ללא הפרעה בנסיעה שלהם זה יום יוצא דופן. משתמשי הדרך פשוט לא מודעים לחומרה הרבה שבמעשים שלהם בעת שהם מפרים את הסדר בדרכים. לא די שכן אין מספיק התייחסות מצד רשויות השלטון במדינה ליתרונות של אופניים חשמליים, וכתוצאה מכך לא מקודמות יוזמות תחבורה ירוקה ויוזמות חינוך. חוסר ההתייחסות הזו באה לידי ביטוי במרחב הציבורי, למשל, בהיעדר תשתיות ראויות לכלי רכב דו-גלגליים ברוב המוחלט של הערים בארץ. מחד גיסא, ההשלכות של מעשי פורעי החוק והמוסר עלולות להיות קטלניות בהרבה ממה שנדמה להם, ומאידך גיסא, חוסר המודעות ליתרונות שבהתניידות על כלי רכב ירוק כמו אופניים חשמליים פשוט מצער, כי אפשר אחרת, אפשר להילחם בתאונות דרכים גם בלי הפחדות. שורש הבעיה מתחיל, כמובן, אצל בעלי הכוח במדינה שלנו – הם לא מייצרים מדיניות שתעודד נסיעה על כלי רכב שיכול להיות בטוח אם רק היוזמות ההנדסיות, החינוכיות, והרגולציה היו מרימות ראש. אבל זה לא קורה, כי המודעות לא נמצאת בהיקף מספיק רחב, האינפורמציה לא מצליחה להגיע אל הציבור. על כן, היה זה טבעי שנבקש ממומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים להתראיין אלינו, והוא יסביר לנו בפירוט איפה טמונה הבעיה, מה הפתרון, ואת האופן שבו כל אחד מאיתנו יכול להיות משתמש דרך טוב יותר.

ד"ר משה בקר בזמן התחקיר
צילום: אילן קימיאגרוב

ד"ר משה בקר הוא המומחה שביקשנו לראיין – אקדמאי משכיל, בעל ניסיון רב בחקר ההנדסה האזרחית, ובמגוון תתי הנושאים שבתחום התחבורה, כולל באופניים חשמליים. יש לו ידע עצום שרכש במחקרים, בלמידה, בעבודה, בועדות כנסת ועוד. את מרבית שנותיו כמרצה העביר באוניברסיטת חיפה, שם עשה תואר ראשון בהנדסה אזרחית, ותואר שני בהנדסת אנוש. בנוסף, הוא מחזיק בתואר שני בהנדסת תנועה, ובדוקטורט בנושא בטיחות בדרכים מאוניברסיטת מישיגן. הישיגיו ותרומתו הציבורית הוכרו רשמית כאשר קיבל את פרס יו"ר הכנסת לאיכות חיים על תרומה למאבק בתאונות דרכים. כל האמור לעיל זה רק קצה הקרחון מן העשייה של ד"ר בקר. התחקיר המקיף שעשינו עליו אפשר לנו להבין שאין אדם מתאים ממנו עבור ההסכת שרצינו ליצור – ראיון שיכול לתת את הפרספקטיבה של מחקר ההנדסה האזרחית בשילוב ניסיון רב של אדם מוביל בתחום. מעומק הידע של אדם ששקע שנים במחקר על כל פרט ופרט בדרכים שלנו, נוכל לקבל על עצמנו את הטפת המוסר תוך הבנה, למידה ובתקווה גם יישום.

ד"ר משה בקר מסביר על תאונת דו-גלגליים
צילום: איליה ירמיצקי

בתחקיר המקדים לראיון שהוקלט, נפגשנו עם ד"ר בקר, והוא הציג בפנינו שורה של תעודות הוקרה, תארים, מסמכים, תחקירים, ועוד דברים רבים שנחשפנו אליהם לראשונה בחיינו. אך היה מסמך שעניין אותנו במיוחד, וזה הצעות חוק שאותן ד"ר בקר קידם או לפחות ניסה לקדם. ראשית, שאלנו על תוכן הצעות החוק הללו, התברר לנו כי הן כוללות תכניות מסודרות להסדרת התנועה בדרכים בארץ שד"ר בקר כתב אותן בעצמן. בשלב הזה התגבשה בליבנו ההבנה שד"ר בקר הוא אזרח מעורב ביותר, וזה התחבר גם לתחקיר שעשינו לפני הפגישה איתו שבו למדנו כי בקר השתתף בועדות כנסת רבות במשך עשרות שנים. רצינו לדעת האם ההצעות האלה אי פעם זכו ליחס הראוי להן. ד"ר בקר אמר שרובן לא מומשו במלואן. ובכן, הבעות הפנים שלנו לא היו מופתעות כששמענו את זה, כי גם אנחנו הבנו שיש בעיה בראש הפירמידה. ד"ר בקר בניגוד אלינו, חווה את הקושי בהתמודדות עם הבירוקרטיה על בשרו. הצעה אחר הצעה שנופלת מעידה על מדיניות של זלזול בדעת המומחים מצד פוליטיקאים, וכאן אנחנו סבורים כי ראוי שהתקשורת תחזק את ידם של המומחים הללו ותתן להם במה להשפיע על האזרחים בהפצת פתרונות לבעיות התחבורה. המעורבות האזרחית של ד"ר משה בקר מרשימה ביותר, ברם, זה לא מספיק. הפוליטיקאים נמנעים מלעסוק בנושאים חשובים כמו הסדרת אופניים חשמליים מפני שהקולות הרבים שפוליטיקאים מייחלים להם, לא מגיעים, לצערנו, מעיסוק בנושאי תחבורה. נובע מכך שיש צורך להפיץ בקרב אנשים את המידע שיכול לעזור להם להבין את חשיבות הנושא, ואז אולי, במסגרת שיקולי הבחירות, ייכנס גם נושא התחבורה.

מסמך הצעות החוק של ד"ר בקר
צילום: אילן קימיאגרוב

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל