פעילות קהילתית

בפוסט זה אנו עוסקים בסכנות שיש ברכיבה על אופניים חשמליים.
בעשור האחרון חלה עלייה בכמות הנפגעים בתאונות של אופניים חשמליים. בבתי החולים מדווחים על עלייה חדה בנפגעי האופניים החשמליים. מבית החולים איכילוב מוסרים כי זינק מספר נפגעים מ-629 נפגעים בשנת 2012 ל-1438 בשנת 2016. הולכי הרגל מספרים על הפחד שלהם ללכת ברחובות בלי להיפגע, מבלי לחשוש לחייהם או לחייהם של רוכבי אופניים שדרסו אותם. אחד מנפגעי האופניים החשמליים שנפגע בתאונה בעת שרכב על אופניים חשמליים מספר על המקרה שלו לחדשות 10 ואומר: "כשמדינה מתחמקת מאחריות, השטח פרוץ". הולכת רגל נוספת שנפגעה מאופניים חשמליים טוענת כי היא הופקרה ע"י המדינה. הנפגעת גורסת שאם זו הייתה תאונה של מכוניות, הייתה לה כתובת לפנות אליה והיא הייתה יכולה לדרוש מה שמגיע לה. אך בכל הנוגע לנושא של רוכבי אופניים, בגלל השטח הפרוץ והמת של מערכת האכיפה, אין לה כתובת שבה תוכל להשמיע את הסיפור שלה ולקבל טיפול הולם.

תמונה של פוסט 1 #2

תאונה בין רכב לאופניים
צילום: סלמון יונייב

לכן, החליטה המדינה להתייחס לנפגעי האופניים. בעקבות הרעש התקשורתי עיריית תל אביב החליטה לאכוף את העבירות הרבות שמבוצעות על ידי רוכבי האופניים. היא עושה זאת על ידי הטלת קנסות על רוכבי האופניים, ומשתדלת לפרסם את חוקי העזר החדשים שהיא חוקקה ברחבי העיר. במסגרת עבודתנו אנחנו באים לשכנע את הרשויות במדינה לתת טיפול הולם לנפגעי תאונות אופניים. אנו יוצרים תוכן עם מסרים משפיעים שיכולים לרגש את האדם ולשנות את מחשבתו, ונפעל ברמה הקהילתית כדי לעשות כן. בפוסט הזה אנו מעבירים מסר ברור: צריך לשנות את הרגלי התנועה בכבישים וברחובות. בראיון שעשינו עם שלומי מלכה  אביו של אוריאל מלכה ז"ל שמענו ממנו את הכאב שנגרם כתוצאה מחוסר מודעות של הנהגים. הראיון איתו ממחיש את המורכבות הטמונה בהחלטות היום יומיות שלנו. לדעתנו, כל בן אדם צריך לצפות בראיון הזה כדי להבין לעומק את התוצאות הקשות של קלות הדעת בעת רכיבה. אנו מציעים מספר פתרונות אפשריים כדי לצמצם את כמות הנפגעים בתאונות של דו גלגלים. למשל, צריך להגביר את מספר שוטרי התנועה בשבילי האופניים ברחבי העיר. כמו כן, צריך להקדיש תקציבים עבור השיטור העירוני ולנצל את הכוח שלו על מנת שיפעיל אכיפה מוגברת שתיצור מציאות בה אנשים ינקטו בזהירות יתר בזמן שהם נעים ברחובות ממקום למקום.

unnamed

סלמון מרצה לתלמידי כיתה ח'
צילום: מנחם אפרימוב

באשר להולכי רגל, גם עליהם מוטלת האחריות לסדר תנועתי בדרכים וגם הם חייבים להנהיג לעצמם כללי התנהגות בסיסיים. בבתי הספר צריכים לחנך להתנהגות תעבורתית בטוחה כמו למשל לקיים פעם בשבוע שיעורי תעבורה במסגרת חוזר מנכ"ל מטעם משרד החינוך. בנוסף, לתפיסתנו, צריך להטיל קנסות על הולכי הרגל שהולכים במקומות ייעודיים לאופניים. בפוסט שלנו אנו מתייחסים גם לנושא העיסוק התקשורתי הדל מצד כלי התקשורת. אנו דורשים להעלות את המודעות בקרב צרכני התקשורת ע"י עשיית כתבות וסיקור קבוע של אירועים בהם מעורבים אופניים חשמליים. גם בראיון עם שלומי מלכה שמענו ממנו התייחסות לנושא: "אני שם לב עד היום שאני ההורה היחיד שמדבר על זה ומרים את המודעות". אנחנו צריכים לשים לב לקריאות החשובות האלו שמבטאות את המצב העגום של התחבורה בישראל, והיחס הלקוי שהתקשורת מקדישה לסיקור של הנושא. הקבוצה שלנו קיימה פעילות בהקשר הזה ובה הצבנו שאלות אשר מבקרות את העיסוק החסר של התקשורת. נוסף על כך, חלק מהמטרה של הפעילות היא להעלות את המודעות של נערים צעירים, משום שהם לא מקבלים אותה מהתקשורת היום יומית שלהם הם נחשפים. לסיכום, הדיווחים הכואבים שמגיעים מהשטח מספרים על מגמת עלייה בנפגעי אופניים חשמליים. בפוסט זה אנחנו באים כדי לחקור את הגורמים למגמה הזו ולנסות להפחית את מספר נפגעים בעזרת כלים שהמגמה שלנו מציעה לנו. לצורך כך, קיימנו פעילות בקהילה שלנו בה ניסינו להעביר את המסר שלנו. זאת בתקווה שתרמנו להעלאת המודעות בסדר היום הציבורי.

img_5005

תלמידי כיתה יב' וח' צופים בראיון עם שלומי מלכה
צילום: מנחם אפרימוב

כתיבת תגובה

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל